Başlarken...

Instant kahveyi saymazsak, kahve ile ilk tanışmam yıllar önce Almanya'da öğrencilik yıllarımda, filtre kahve ile oldu. Almanya'da bakkallarda, benzinliklerde bile filtre kahveye kolayca ulaşılabiliyor oluşu, yıllardır kahve adıyla içtiğimiz instant kahve ile arasındaki lezzet farkı, her kahvenin farklı farklı tadı beni kahve seven bir insana çevirmişti.

Zaman geçti, Türkiye'ye döndüm. Bir gün Esse'nin bir Outlet mağazasını gezerken neredeyse 1 paket 250 gramlık filtre kahve parasına filtre kahve makinesi alma şansı doğunca, bu fırsatı tabii ki kaçırmadım. Üstelik makinem kendinden değirmenliydi ve bu sayede çekirdek olarak aldığım kahveleri yapmadan önce öğütüp misler gibi içebilecektim.

Amma velakin sonradan öğrendiğim gibi bıçaklı değirmenlerin kahveyle pek arası yoktu, aldığım makinenin filtre yapısı bir garipti, daha da kötüsü aldığım kahvelerin hiçbiri hoşuma gitmemişti. Deneye deneye usandım ve bir müddet sonra kahve sevdasından vazgeçtim. Makineyi bir kenara kaldırdım.

O dönem büyük hevesle alıp hayal kırıklığına uğradığım Essenso Öğütücülü Filtre Kahve Makinesi

Bir kaç yıl sonrasında bu kez başka bir Outlet mağazasında dolaşırken Delonghi'nin BCO420 modeline çok ucuza rastladım. Üstelik bu makine Starbucks vb.yerlerde gördüğüm süt köpürtme işini de yapıyordu. Geçen sefer hayal kırıklığı yaşadığım için bir süre düşündüm ve bu makineyi almaya karar verdim.
Her ne kadar sonrasında nankörlük edip, bir buçuk ay sonunda başka makineye geçsem de kahveyi bana yeniden sevdiren Delonghi BCO 420. Kahve konusunda bilgili çoğu kişi kombi makineleri tavsiye etmiyor. Ama ben kahve konusunda o kadar kasmayacağım, herşey bir arada olsun, kullanımı kolay, şekli de güzel olsun diyorsanız bu makine alınabilir.


Yakındaki Tchibo'da espressoya uygun öğütülmüş kahve olmayınca, benim de değirmenim olmayınca, biraz uzak ama bana en yakın(Başakşehir'de oturuyorum) kahve satan yer olan Kahve Dünyası'na gittim. Orada kendileri için kullandıkları espresso çekirdeklerinden bir miktar öğüttürüp heyecanla eve döndüm.

Bu kez heyecanım boşa gitmemişti. Hem filtre kahve hem de espresso ve türevi içecek(latte, cappucino vb.) denemelerim yeterince tatmin ediciydi. Daha iyi neler yapabilirim derken donanımhaber (http://forum.donanimhaber.com/m_52382437/tm.htm) ve oradan da kahveler.net kahve forumlarunda buldum kendimi. Buralarda hem kahve hem de onun sunumu hakkında bir çok bilgi edindim. Yurtdışı siteleri, forumları, inceleme videolarını seyrettim. Her geçen gün kahveyi daha da çok sevmeye başladım. Sonra dedim ki bu bilgileri neden insanlarla paylaşmıyorum. Benim kahve ile ikinci tanışmamdan sonra öğrendiğim şeyleri hem bir kenara not etmek hem de benim gibi kahve ile tanışan insanlara anlatmak için de bu blogu kurmaya karar verdim.

Bu blogta aldığım kahve çekirdekleri, yaptığım kahveler, öğrendiğim yeni yöntemler, kullandığım makineler vb. elimden geldiğimce bilgilerimi paylaşacağım. Okuyucuların da merak ettiklerini sormakta çekinmemesini umuyorum ve hayırlı olsun diyorum.

8 yorum: Leave Your Comments

  1. Kahve hakkında bir güzel blog hazırlamıssınız. daha bende üniversite öğrencisi olarak granül kahveyi şekerli olduğu için sevmiyordum yolum bir şekilde frenchpress aletine düştü ilk başta bitki çayı demlemek için almıştım.sonra forumdonanımda bir arkadaş çok güzel filtre kahvesi oluyor diyince şaşırdım.tchibo'dan orta sertlikte olan Guatemala grande çektirdim eve geldim paketten mükemmel kokı tüm odayı sardı.int nasıl kullanılır diyerekten başladım bu işe sonucu görünce aman Allahım ben bu zamana kadar nasıl bundan habersiz yaşamışım dedim. Böyle araştırmaya devam edersem blogumda bende tecrübelerimi paylaşacağım.

    Size sorum frenchpresste süt ile kahve demlenmesinde nasıl en iyi sonuç alabilirim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kusura bakmayın. çok ama çok geç fark ettim yorumunuzu. sanırım bu arada bir çözüm bulmuşsunuzdur. ama yine de bildiğimi paylaşayım. en iyi sonucu almanın yolu iyi kahve, iyi süt ve sütün kaynatılırken çok haşlanmaması(tadı bozuluyor) iyi kahve ve iyi sütün bir tanımı yok, göreceli bir kavram. sizin için en iyisi neyse o. ben normalde espressoda ekşi sonuç veren az kavrulmuş veya asiditesi yüksek olan(kavurmadan bağımsız kahve çekirdeğinin niteliğinden dolayı ekşiye yakın tatlar veren) çekirdeklerle sütlü kahvelerin daha uyumlu olduğunu düşünüyorum

      Sil
  2. Bilgilendirmeler için çok teşekkürler.
    Yeni bir kahve makinesi alma arifesindeyken rastladım blogunuza, çok da faydalandım. Çekirdek öğütücülü bir makine arıyordum ama içime sinen bir model bulamadım. Üstelik şimdi sizden öğrendim ki, bulduğum modeller gibi bıçaklı değirmeni olan makineler pek de matah değillermiş! Aslında evde kahve değirmenim de var. N'apsam; değirmenden vazgeçip diğer Delonghi gibi kombi bir model mi baksam? Bu arada benim oğlum da Almanya'da öğrenci. Aslında hem onun için, hem de TR'da kendimiz için makine arıyorum. Şu anda elimizde klasik filtreli makinelerden var. Model öneriniz olursa sevinirim.

    YanıtlaSil
  3. merhaba,

    elinizdeki öğütücü hakkında bir fikrim yok. eğer bıçaklı değil de değirmenli bir öğütücü ise ve siz kullanımından memnunsanız yeni değirmen almanıza gerek yok. ama kahve konusunda değirmenin özel bir yeri vardır. alım gücünüz ve bütçeniz yeterliyse alabildiğiniz en iyi değirmeni almanızı öneririm. bütçeniz hakkında bilgi verirseniz detaylı olarak değirmen önerebilirim.

    kendim filtre kahve makinesi kullanmadığım için bir model önermem doğru olmaz. ben size v60 vb filtre kahve hunisi önerebilirim. bunlar porselen, plastik, cam veya metalden yapılan kahve filtre kağıdını içine koyabildiğiniz araçlardır. kağıdı içine koyup sıcak suyu döküyorsunuz, detayları araştırıp bulabilirsiniz. bunların en bilinenleri v60 ve chemex.

    chemex cam sürahi, özel bir filtresi var, gerçekten kaliteli bir filtre ve fiyatı da buna bağlı olarak yüksek. bu filtre sayesinde berrak, aromaya doygun kahveler ortaya çıkıyor. v60 ise şekli ve içindeki kıvrımlarla kahvenin akışına etki eden bir alet. avantajı deliğinin büyük olması sayesinde su çok hızlı akıyor, böylece iyi bir kettle'a sahipseniz, suyun akışını tamamen siz ayarlayarak, damak zevkinize uygun tadlar üretebiliyorsunuz. dezavantajı deliğinin çok büyük olması :) çünkü öğütme ve kettle konusunda iyi imkanlara sahip değilseniz demleme zorlaşıyor. (bu arada kahvecilerin kullandığı demlikler yeterli, ya da forumda biri düz demliğin ucunu tıkayarak modlama yapmıştı.) en iyi malzemeye sahip olsanız bile sürekli dikkat etmeniz ve el ayarında ustalaşmanız gerekiyor tam kontrol için.

    nitelikli kahvenin anavatanı japonya'da bu ikisi de kullanılmıyormuş. evet hario japon ve tüm dünyada yaygın ama japonyada değil. sebebi de kontrolünün zorluğu. japonlar kalita wave, bonmac vb. ufak deliklere sahip olan dripperları tercih ediyor. ben de evimde porselen bonmac kullanıyorum. gövdesi daha yüksek, genellikle sorunsuz kahveler ortaya çıkarıyor. ama ilk başta alışmakta zorlandım. almayı düşünürseniz, https://www.amazon.de/gp/product/B0050EOCXW/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&psc=1&smid=A31OUUSBHO3PKC. 10chanshopeu isimli satıcı türkiyeye kargosuz gönderiyor. amazon.com'dan da kargo dahil 20 dolara alabilirsiniz.

    ya da şu sayfadaki ürünler yine aynı işi gören ürünlerdir: https://www.amazon.de/gp/search/ref=sr_nr_p_6_1?fst=as%3Aoff&rh=n%3A3167641%2Cn%3A%213169011%2Cn%3A3310781%2Cn%3A13910421%2Cn%3A13910471%2Cn%3A3340843031%2Cp_6%3AA3JWKAKR8XB7XF&bbn=3340843031&ie=UTF8&qid=1479136189&rnid=419115031

    mantık olarak hepsi aynı işi yapıyorlar. iş sizin demlemenizde biter. bonmac ve bu ikisinin artısı bildiğimiz markette satılan kağıt filtre ile kullanılabilmeleri

    ben illa elektrikli makine alacağım derseniz, makinelerin kullanıcı yorumları size buradan daha fazla yardımcı olacaktır.bunlara ek french press ve aeropress gibi 2 seçenek de var. hangisini seçeceğiniz damak tadınıza kalmış. karışık anlattıysam kusura bakmayın, aklınıza takılan herşeyi sorabilirsiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim uzun ve detaylı anlatımınız için. Bütçemi iyi kahve için olabildiğince zorlayabilirim :) İyice araştırıp, okuyup o yönde karar vereceğim.

      Sil
  4. Merhaba.

    Delonghi BCO420 için olumlu yorumunuza istinaden size danışmak istedim bir kez daha.

    Bu makine şu anda piyasada bulunmuyor (bu da benim için kafa karıştırıcı; iyi bir makine neden artık satışta değil!?!) Halbuki bizim evdeki filtre kahve ve cappucino severleri ayrı ayrı memnun etmek için ideal bir makine bana göre (tabi sizin dediğiniz gibi; kahvede pratiklik anlamında, kasmadan yapılmış bir ihtiyaç tespiti bu :)).

    Dediğim gibi ürün piyasada bulunmamakta, fakat 1,5 yıl önce alınmış ve satmak isteyen birinden "sıfır" bir tane buldum. Karar aşamasında da tekrar size sormak istedim; espresso modunda fazla gürültülü çalıştığı ve daha iyi bir tamper'e ihtiyaç duyulabileceği, mevcut espresso başlıkları ile -delikleri biraz küçük olduğu için- sorun yaşanabileceği gibi geri bildirimler konusunda bilgi ve tecrübenizi paylaşır mısınız lütfen.

    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhabalar,

      hepsi doğru ama çok sorun olmayacak noktalar. herhangi bir modifikasyon yapılmadığı sürece ekstra bir tamper'a çok ihtiyaç duymayacaktır. çünkü pressurized(basınçlı) diye sınıflandırılan portafiltreye sahip. bu normalde olumsuz bir özellik ama tamp işini yarı otomatikleştiriyor. biraz gürültülü ama tüm espresso makineleri ses çıkarır. genellikle bundan aha fazla. "mevcut espresso başlıkları" ile kastettiğiniz pod'lar mı? eğer öyleyse zaten pod kullanmamanızı tavsiye ederim.

      Sil
  5. Merhaba,delonghi ec 680 M modeli için bir fikir verebilir misiniz? Hiç kahve içmeyen biriyim ve kahve sever birine başlangıç yapması için kahve makinesi hediye etmek istiyorum. Bütçem 700 tl kadar bi tavsiyede bulunabilir misiniz bu model için ? Varsa başka öneri de alabilirim. Teşekkürler

    YanıtlaSil

En çok okunanlar

Acemi Barista

Made with by Odd Themes

© 2013 Odd Themes, Inc. All rights reserved.